Joan Valero

Text/Image Relations in Late Medieval French and Burgundian Culture (14th c. – 16th c.)

ROSALIND BROWN-GRANT; REBECCA DIXON. Text/Image Relations in Late Medieval French and Burgundian Culture (14th c. – 16th c.), Brepols, 2015, 267 p.
ISBN: 978-2-503-55318-4

En los últimos años, los investigadores han reconocido cada vez más el alcance y valor de la producción literaria y artística de Francia y más concretamente de Borgoña en la Baja Edad Media. En esta recopilación de carácter interdisciplinario de estudios -la primera que se dedica exclusivamente a las obras producidas en estos dos centros culturales- se reúnen contribuciones procedentes del ámbito de la historia del arte y de los estudios literarios, estableciendo distintos puntos de vista sobre los textos canónicos como el Roman de la Rose, el Ovidio Moralizado, Cent Nouvelles Nouvelles y la traducción al francés medio de Heroidas de Ovidio.

También ofrecen nueva luz sobre obras menos conocidas, como el Beau Roman de Anne de Graville, el Champion des Dames de Martin Le Franc, el pseudo-histórico Roman de Buscalus y Roman d’Olivier de Castille y de Artus d’Algarbe, y el poema-debate conocido como el Songe de la Pucelle.

Part I: Allegorical Dream-Visions and Debate Poems

JONATHAN MORTON: Friars in Love: Manuscript Illumination as Literary Commentary in Three Fourteenth-Century Manuscripts of the Roman de la rose (Paris, BnF, MS fr. 25526; Baltimore, Walters, MS W. 143; London, BL, MS Royal 19 B XIII)
EMMA CAYLEY: ‘Entre deux sommes’: Imagining Desire in the Songe de la Pucelle
HELEN J. SWIFT: Limits of Representation in Late Fifteenth-Century Burgundy: What the Eye Doesn’t Hear and the Ear Doesn’t See

Part II: Burgundian Prose Narratives:

DOMINIQUE LAGORGETTE: Staging Transgression Through Text and Image: Violence and Nudity in the Cent Nouvelles Nouvelles (Glasgow, University Library, MS Hunter 252, and Vérard 1486 and 1498)
REBECCA DIXON: The Roman de Buscalus; or, the Art of Not Being French
ROSALIND BROWN-GRANT: Personal Drama or Chivalric Spectacle? The Reception of the Roman d’Olivier de Castille in the Illuminations of the Wavrin Master and Loyset Liédet

Part III: Reworkings of Classical and Medieval Auctores

CHIMÈNE BATEMAN: The Hybrid Art of the Compiler: Text/Image Relations in the Ovide moralisé of Colard Mansion
KATHLEEN WILSON-CHEVALIER: Proliferating Narratives: Texts, Images, and (Mostly Female) Dedicatees in a Few Héroïdes Productions
ELIZABETH L’ESTRANGE: Re-Presenting Emilia in the Context of the Querelle des femmes: Text and Image in Anne de Graville’s Beau Roman

List of Manuscripts and Early Printed Editions, Bibliography, Index

amazonesamazonfr
amazoncomamazonit